איכות חיים זה לא מילה גסה באוסטרליה. לפחות כך זה עבורנו וזה עניין מאוד אישי. אני מכיר משפחות בהם שני בני הזוג עובדים שעות ארוכות בין אם מבחירה ובין אם לא. גם לי יש שבועות עמוסים יותר בהם אני עובד לפחות 10-15 שעות ביום וגם קרה פה ושם שעבדתי בסופ״ש, אבל זה לא הנורמה ואני בר מזל לעבוד בחברה שאין לה שום בעייה אם אני אתחיל מוקדם ואסיים מוקדם. זה לא ככה בכל מקום. זה לא שאני מתבטל, להיפך – אני עמוס ועסוק עד מאוד. בטירוף ממש, אבל לא הכל זה עבודה. לפחות לא העבודה ה״רשמית״.

אני קם כל יום בחמש וחצי בבוקר. יוצא מהבית בשש וחצי ומגיע למשרד בשעה שבע פלוס מינוס. אני עובד קשה אבל בימים רגילים משתדל לצאת סביב השעה ארבע – ארבע וחצי מהמשרד, מה שאומר שאני בחמש – חמש וחצי כבר בבית. ואז מתחיל הכיף. הנה כמה מהתחביבים שפיתחתי בזמן האחרון:

· אני מנגן בלהקה. אחרי שלא נגעתי בשום כלי נגינה מאז הצבא בערך, התחלתי לנגן בגיטרה בס לפני כשלוש שנים. מאז הספקתי לעבור שתי להקות וכיום אני חבר קבוע בלהקה! אנחנו מנגנים גרסאות כיסוי לשירי רוק ופופ משנות השבעים ועד היום ויש בארסנל שלנו כבר למעלה מחמישים שירים שונים. יש חזרה כל שבוע והופעה כל 6-8 שבועות, זה פשוט כיף אדיר! זה משהו שלא חלמתי אפילו שאעשה בשום שלב והנה זה חלק אינטגרלי מהחיים שלי.

הנה לדוגמה לקט שירים שעשינו בהופעה בערב התרמה באחד ממועדוני הגלישה המקומיים

· התחלתי קורס מדע לילדים – אני מאוד אוהב מדע וטכנולוגיה ופתחתי קבוצה של קורסים לילדים בשעות אחר הצהריים. עברנו סמסטר ראשון ומוצלח בתפוסה מלאה ולסמסטר הקרוב נפתחות כבר שתי קבוצות. הכנת השעורים גוזלת המון זמן – כעשרים עד שלושים שעות בשבוע (לרוב בלילות ובסופי שבוע), אבל אני מאוד נהנה מהתהליך ולפי הפידבקים ניכר שגם הילדים (וההורים) מרוצים עד מאוד! המשפחה שלי עוזרת ותומכת וגם משתתפת פעילה בשיעורים, כך שזה זמן איכות לא רע עם כולם. אתם מוזמנים לראות את האתר שבניתי לכבוד הקורס:  TechSciencee.com.au ויש גם עמוד פייסבוק.

TechScience - Best of 2013

קורס מדע טכנולוגיה לילדים

· התחלתי לגלוש על גלים. כן כן – אני, עוד מעט בן ארבעים, עם עודף משקל ורמת כושר כללי נמוכה מאוד, גולש על גלים! בחייים לא דמיינתי את עצמי עושה משהו שכזה אבל הנה אני מוצא את עצמי הולך פעמיים – שלוש בשבוע לים עם הגלשן שלי ופשוט מתפוצץ מהנאה! זה גם זמן איכות מצוין אחד על אחד עם הבן הגדול שלי (7) שהפך לגולש נלהב ומלמד אותי ומעודד אותי כל הזמן. אנחנו תרתי משמע על אותו הגל וזו תחושה מדהימה! קניתי לי גם לונגבורד – סקייטבורד ארוך ונוח שאיתו אני משייט לאורך הטיילת שעל הים. זה סוג של גלישה רק שההתרסקויות פחות מהנות… ככלי תחבורה מקומי זה נוח ומהנה. גם כאן אני חוזר ומציין שמעולם לא נסעתי על סקייטבורד והייתי צריך ללמוד מאפס. זה יותר קל ממה שחשבתי אבל אם לא מנסים לא יודעים🙂

Surfing Family

תמונה משפחתית עם הגלשנים 

Amnon Surfing

רק אני והגלשן שלי…  

· ככלל אנחנו עושים הרבה פעילויות מחוץ לבית בין אם סתם מטיילים ברחבי מנלי, נוסעים באופניים כל המשפחה יחד, הולכים יחד לים וכו'. עכשיו קיץ אז אפשר להספיק יותר בשעות אחרי הצהריים אחרי העבודה ויש המון פסטיבלים ופעילויות כל הזמן באזור. מעבר לכך יש את סופי השבוע שתמיד עמוסים אצלנו בכל טוב – חברים, מסיבות, ימי הולדת, ים, בילויים בלי סוף ועוד. מדהים כמה זמן מתפנה כשאין שום מחויבויות משפחתיות (ומצד שני כמה עצוב שאין שום מחויבויות משפחתיות ללכת אליהם!).

Bike riding

רכיבה משפחתית בשביל האופניים של מנלי ליד הים

· בשעות הערב אני משחק עם הילדים מבוכים ודרקונים Dungeons and Dragons. למי שלא מכיר מדובר במשחק דמיון שאותו אנחנו ממשיכים בכל פעם. לכל אחד מהילדים יש דמות משלו (לוחם / קוסם וכו') ואנחנו נהנים מהחוויה של מלחמה דמיונית בדרקונים ומפלצות, פתרון חידות והרפתקאות משותפות. זו דרך נהדרת להציב לילדים אתגרים אמיתיים מהחיים בדמות משחק דמיוני ואני נהנה לחזור ולהרגיש שוב ילד…

· כמעט בכל שבוע בימי חמישי בערב אני יוצא עם כמה חברים לאחד הפאבים במרכז מנלי. אנחנו יוצאים אחרי שהילדים הולכים לישון ונהנים ממוזיקה חיה משובחת (בדרך כלל), ומשקאות של רום עם טבסקו קוראים לזה פה Boys Night. גם זה חשוב לנפש.

· אישתי ואני מנסים לצאת לפחות פעם בשבוע-שבועיים יחד לבילוי זוגי ולפעמים עם חברים. יש לנו בייביסיטר נחמד שנותן לנו את החופש לצאת ולבלות כמו בני אדם.

אלה רק כמה דוגמאות. עוד לא ציינתי את החוגים של הילדים שכוללים הרבה פעילויות ספורטיביות משותפות, את טיולי הקמפינג, המוזיאונים ושאר החוויות.

אחד המושגים שחשובים לאוסטרלים זה Work – Life Balance. האיזון בין עבודה למשפחה ולתרבות הפנאי. התחביבים כאן עולים לרמה של מקצוענות ואפשר להשקיע בהם המון זמן באופן יחסי. כך למשל הלהקה שלי שמורכבת מחמישה אנשים שלכל אחד מהם יש עבודה ומשפחה ומחויובויות שונות ועדיין אנחנו משקיעים בתחביב המשותף שלנו ונהנים לנגן יחד. זה לא רק אני. רבים מחברי מפתחים תחביבים שונים. זה לא חייב להיות נגינה וגלישת גלים, זה יכול להיות כל מה שתבחרו, ועצתי היא רק שאם יש לכם קצת זמן פנוי, תבחרו משהו שעושה לכם טוב ואל תשבו סתם ותבהו בטלוויזיה…

ועם כל זאת יש כמובן חסרונות גדולים בחיי המהגר הישראלי באוסטרליה לא הכל וורוד באוסטרליה וחשוב לי שלא יווצר הרושם הלא נכון. הניתוק מהמשפחה והחברים שהשארנו מאחור הוא עניין כואב מאוד שאנו חיים איתו יום יום. גם אוסוטרליה עצמה אינה גן עדן מושלם (חרף מה שמשתקף בתמונות). עם כל טוב יש גם רע, ויש לא מעט דברים שאני כנראה לעולם לא אלמד לחיות איתם בשלום. אולי פעם אכתוב בפירוט יותר על כל החסרונות האלה…

אודות amnoncarmel

Researching the connection between future technologies and humanism for over a decade. Learning and teaching as much as possible about people, technology, history, science, cultures and focusing on futurism. I am fascinated by the influence of science and technology on our lives in the past, present and future.

»

  1. מאת yara113:

    מזמן לא היית כאן
    כמה שאתה צודק. אם יכולתי, הייתי עושה כמוך. בגילי ובמצבי זה בלתי אפשרי. וחבל.
    ואוסטרליה מדהימה.
    שבוע נפלא

  2. מאת הקנדי...:

    שמע… לא מזמן עברתי לקנדה…
    אני עדיין אוהב לקרוא את הפוסטים שלך..😉
    וכל מה שאתה כותב הוא נכון!
    תודה לך.

  3. מאת גדעון ניב:

    אני תוהה איך אתה ,ובעיקר ילדיך חיים חיי חברה מבחינת שייוך לקהילה . אני גדלתי עד גיל שבע באוסטריה אצל . אומנת נוצריה ,והרגשתי אוסטרי והיתי אוסטרי גאה.לא ידעתי מיהדות או מקהילה יהודית ,כאשר בבית הספר מורה אנטישמי "זרק" אותי ליהדותי . מאז אני יהודי מפני שנולדתי לאם יהודיה אבל אין לי שום קשר רגשי לדת .
    שאלתי , לו הגרתי לאוסטרליה ,האם היתי צריך להשתייך לקהילה היהודית למרות שאין לי כל יחס לדת ?
    האם יהודי יכול לחיות באוסטריליה מבלי להשתייך לאיזו קהילה ?
    לי זכור מביקורי קוינסטאון ניו זילנד שראיתי בבבית הקברות קבר של יהודי בשם יהודה בן עזריאל ,כאשר שאלתי בעיריה של מי הקבר ? התשובה היתה "זה של סוחר יהדי ,אבל הגון,היום צאצאוו כולם אנגלוסקסים"
    אתה אמרת בזמנו שחיפשת ארץ שתוכל לגדל את משפחתך בשקט ובביטחה האם מצאתה את השלווה ?

    • מאת amnoncarmel:

      אנחנו לא קשורים כלל לקהילה היהודית באוסטרליה. זה לא רק אנחנו, למעשה יש נתק כמעט מוחלט בין הקהילה היהודית ובין המהגרים החילונים מישראל.
      באופן אישי, אנחנו עדיין חוגגים את החגים החשובים בחיק המשפחה הקרובה וחברים. אבל בזה זה נגמר. כאתאיסט, הדת לא משחקת אצלי תפקיד גדול מידי ובהחלט אפשר לחיות ללא דת כאן ואין עם זה שום בעייה לרובם המוחלט של האנשים. למעשה אוסטרליה היא אחת המדינות עם אחוז האתאיסטים המוצהרים הגבוה בעולם.

      לגבי דעות קדומות – לכולנו יש כאלה לגבי כל מיני תרבויות שאנו פחות מכירים. לא צריך ישר לקפוץ ולצעוק אנטישמיות בכל פעם שמישהו זורק חצי בדיחה על יהודים שיודעים לעשות כסף. אני לא מתרגש מזה וגם כמעט ולא נתקל בזה למעט קצת בדיחות שלי עם חברים במשרד.

    • מאת amnoncarmel:

      ולשאלתך – האם מצאתי את השלווה? שאלה טובה. מטבע האדם אנחנו תמיד שואפים ליותר. באופן כללי, כן. מצאתי את המקום הכי טוב ושליו שאני יכול להעלות על דעתי לגדל בו את ילדי. אם אני מסתכל רק קדימה, זה כמעט מושלם. הבעייה היא, כפי שכבר ציינתי, שהמחיר של המרחק מהמשפחה והחברים בישראל, הוא מחיר גבוה מאוד. כנראה שבאמת שום דבר אינו מושלם ושהכל זה פשרות בחיים…

  4. מאת איתמר:

    אמנון,
    כפי שכתבת בהתחלה, זה הכל אנקדוטלי. אני עובד בהייטק, וחוזר הבייתה לקראת שבע…אבל אני גם מתחיל לעבוד בתשע, כך שאני יכול להיות בבוקר קצת עם הילדים ולקחת את הגדול לגן.
    אני לא יכול להגיד שיש לי הרבה תחביבים כמוך, אבל זה עניין שלי ושל הקצאות הזמן המשפחתיות, לא בגלל שאני עובד המון שעות.

    בשורה התחתונה נראה לי שהסיבות העיקריות שאתה מספיק הרבה הן:
    א- אתה ישן פחות. מי קם בחמש וחצי?🙂
    ב- החלטת לעשות כל מיני דברים. אולי המעבר לאוסטרליה עזר לך לעשות סוויץ' מחשבתי, אבל אני לא חושב שיש שם משהו שאי אפשר לעשות בארץ, למי שרוצה.

  5. מאת oferdub:

    רשומה של שפיות חמימה🙂
    שרק ימשיך, אמנון ידידי!

  6. מאת אודליה:

    דווקא השורות האחרונות שלך עניינו אותי יותר מכל. קל מאוד למצוא את היתרונות במעבר לאוסטרליה, אבל אני מחפשת את החסרונות שבהם ניתקל אם נעבור לאוסטרליה, ואת זה- קשה יותר למצוא. אני לא מצליחה למצוא בבלוגים את מה שלא נאמר ומנסה לגלות בין השורות את הנקודות הבעיתיות כדי שאוכל לשים גם אותן על כף המאזניים… אחכה לפוסט שלך על החסרונות, אבל אולי בנתיים, בכמה מילים?…
    תודה

    • מאת amnoncarmel:

      היי אודליה,
      הגירה זה עניין מורכב וקשה – שפה, תרבות, עבודה, אילו מוצרים לקנות בסופר, איך נוהגים בצד השני של הכביש וכו'. כמעט כל אלה עניינים שמסתדרים אחרי כמה שנים. יש כאלה שעבורם השפה והתרבות היא מכשול גדול יותר, אבל אנחנו לפחות מצאנו את מקומנו בקהילה ובחברה המקומית ומאוד מרוצים.

      הבעייה העיקרית ואולי היחידה שהיא לא פתירה עבורנו בשום צורה זה המשפחה. ההורים מזדקנים, האחים מתבגרים ועם כולם קשה מאוד לשמור על קשר. הילדים שלנו בקושי מדברים עברית וזה מקשה על התקשורת. למרות שאנחנו מדברים המון בסקייפ ובטלפון הם לא פה כדי לראות אותם גדלים, להיות חלק מהחיים שלהם ולחבק אותם.
      כל נסיעה לישראל זה סדר גודל של 10,000 דולר ודורש חודש חופש, כך שלא עושים את זה כל שנה ועבורם לבוא לכאן זה עניין יקר מאוד וגם קשה פיסית – הטיסות הארוכות האלה מאוד לא פשוטות לאף אחד, בטח לא בגיל מבוגר.
      המרחק מהמשפחה זה המחיר הכבד ביותר. זה הופך לקשה משנה לשנה ואין שום דרך לפתור את זה.

כתיבת תגובה

